Οικονομικός αλφαβητισμός: Χάσμα μεταξύ των δύο φύλων

European Money Week 2021: Το χάσμα μεταξύ των δύο φύλων όσον αφορά τον οικονομικό αλφαβητισμό αποτελεί ένα συνεχιζόμενο πρόβλημα στις ευρωπαϊκές κοινωνίες. Η τελευταία μας έρευνα δείχνει ότι οι γυναίκες είναι λιγότερο πιθανό να έχουν αυτοπεποίθηση για οικονομικά θέματα συγκριτικά με τους άνδρες

Ο οικονομικός αλφαβητισμός είναι η ικανότητα να καταλαβαίνουμε πώς λειτουργεί το χρήμα: το σύνολο δεξιοτήτων και γνώσεων που μας επιτρέπουν να λαμβάνουμε τεκμηριωμένες και αποτελεσματικές οικονομικές αποφάσεις. Τα μειωμένα εισοδήματα, η εργασιακή αβεβαιότητα και η προοπτική μιας παγκόσμιας ύφεσης συνεπάγονται ότι τώρα, περισσότερο από ποτέ, οι καταναλωτές θα πρέπει να έχουν γνώσεις για τη διαχείριση των οικονομικών τους.

Η τελευταία μας έρευνα εντοπίζει ένα σαφές χάσμα μεταξύ των φύλων όσον αφορά τη διαχείριση των προσωπικών οικονομικών. Οι γυναίκες έχουν χαμηλότερη αυτοπεποίθηση για το επίπεδο τους όσον αφορά την οικονομική εκπαίδευση και κατά συνέπεια τη διαχείριση των καθημερινών οικονομικών
Πληροφορίες από το European Consumer Payment Report 2020

Το European Consumer Payment Report 2020 εντοπίζει ένα σαφές χάσμα μεταξύ των δύο φύλων στη στάση όσον αφορά τη διαχείριση των προσωπικών οικονομικών. Περισσότερες από μία στις τέσσερις (26%) Ευρωπαίες πιστεύουν ότι έχουν επαρκή οικονομική εκπαίδευση για να διαχειριστούν τα προσωπικά τους οικονομικά, σε σύγκριση με το 19% των Ευρωπαίων.

Ε: Δεν πιστεύω ότι έλαβα επαρκή οικονομική εκπαίδευση για να διαχειριστώ τα καθημερινά οικονομικά μου και συχνά ζητώ εξωτερικές συμβουλές (συμφωνώ, ανά φύλο):

 

Η διαφορά αυτή αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη ανισότητα. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εκτιμά ότι οι γυναίκες στην ΕΕ κερδίζουν κατά μέσο όρο περίπου 15% λιγότερο ανά ώρα από τους άνδρες. Επίσης υπο-εκπροσωπούνται στην αγορά εργασίας: σχεδόν το 30% των γυναικών στην ΕΕ εργάζεται με μερική απασχόληση, ενώ είναι πιο πιθανό οι γυναίκες να σταματήσουν να εργάζονται για τη φροντίδα παιδιών και συγγενών.

Η έλλειψη αυτοπεποίθησης μπορεί να βασίζεται στην ικανότητα διαχείρισης των χρημάτων. Σε ένα δοκιμαστικό πρόβλημα απλού υπολογισμού τόκου που δώσαμε σε 24.000 καταναλωτές κατά τη διάρκεια της έρευνά μας, διαπιστώσαμε ένα σημαντικό χάσμα μεταξύ των φύλων. Μόνο το 64% των γυναικών ερωτηθέντων απάντησε σωστά σε σύγκριση με το 76% των ανδρών.

«Εάν είχατε 200€ σε έναν λογαριασμό ταμιευτηρίου κερδίζοντας 2% τόκο ετησίως, πόσα χρήματα θα έχετε στο λογαριασμό σας μετά από πέντε χρόνια (υποθέτοντας ότι δεν προσθέτετε χρήματα στον λογαριασμό ή κάνετε τυχόν αναλήψεις);» Απάντησαν σωστά:

Οι άνδρες χρησιμοποιούν διαδικτυακές πηγές για οικονομική εκπαίδευση

Το European Consumer Payment Report 2020 της Intrum δείχνει μια σημαντική αύξηση στο ρόλο του Διαδικτύου σε σχέση με την οικονομική εκπαίδευση σε σύγκριση με μόλις πριν από ένα χρόνο.

Βλέπουμε μια αξιοσημείωτη μεταβολή και στα δύο φύλα όσον αφορά την πηγή της χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης, που εξελίσσεται από τους γονείς στο Διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σχεδόν οι μισοί άνδρες (47%) αναφέρουν ότι χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο ως κύρια πηγή, από 38% το 2020. Το 39% των γυναικών δηλώνουν ότι κάνουν το ίδιο το 2020.

Ε: Κατά τη διάρκεια της ζωής σας, ποιες ήταν οι κύριες πηγές χρηματοοικονομικής σας εκπαίδευσης; (κορυφαίες 5 απαντήσεις, 2019 έναντι 2020, ανά φύλο)

Οι γυναίκες στην Ευρώπη αναλαμβάνουν δράση για τον περιορισμό των οικονομικών κινδύνων λόγω της συνεχιζόμενης πανδημίας. Σχεδόν οι μισές γυναίκες που ερωτήθηκαν (49%) δήλωσαν ότι η βελτίωση της οικονομικής τους ασφάλειας έχει γίνει βασική προτεραιότητα σε σύγκριση με το 45% των ανδρών ερωτηθέντων.

Ε: Από τότε που ξεκίνησε η κρίση Covid-19, η βελτίωση της χρηματοοικονομικής μου ασφάλειας έχει γίνει μια από τις βασικές προτεραιότητές μου (συμφωνώ, ανά φύλο):

Όταν ερωτήθηκαν ποια μέτρα έχουν λάβει για να βελτιώσουν τον οικονομικό τους αλφαβητισμό από την αρχή της πανδημίας, η πλειοψηφία των δύο φύλων δήλωσε ότι διαβάζουν τις οικονομικές σελίδες των εφημερίδων. Τα βιβλία και τα podcasts ήταν οι επόμενες πιο δημοφιλείς μέθοδοι.

Ε: Ποιες από τις ακόλουθες ενέργειες έχετε κάνει, αν έχετε κάνει κάποια, για να βελτιώσετε τον οικονομικό αλφαβητισμό σας από την αρχή της κρίσης Covid-19; (ανά φύλο):

Η χρηματοοικονομική εκπαίδευση είναι το κλειδί για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που θέτει η πανδημία

Ένα βασικό εύρημα από το European Consumer Payment Report 2020 είναι το αυξανόμενο άγχος των ευρωπαίων καταναλωτών σχετικά με τα προσωπικά τους οικονομικά. Σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει η καλύτερη πρόσβαση σε χρηματοοικονομική εκπαίδευση σε διάφορα στάδια της ζωής.